Autismul si sansele de succes

Diagosticul de autism

Diagnosticul de autism vine si iti strange inima. Ca doar e vorba despre copilul tau. Erai pregatit si nu prea. Pentru ca iti e greu sa accepti ca ti se intampla tie. Mergi la medicul psihiatru pentru ca niste semnale de alarma sau cineva care a interactionat cu cel mic ti-a ridicat semne de intrebare dar o faci mai degraba ca sa iti infirme diagnosticul. Sa iti ramana un strop de speranta. Ceea ce nu stii din pacate, acolo, atunci, la inceput de drum, ca parinte al unui copil cu autism, e faptul ca atitudinea ta fata de copil o sa il puna pe respectivul copil in zona de „cu sanse” sau „cu mai putine sanse.

Autismul

Prognoze în autism

Faptic, majoritatea studiilor din ultimii ani, studii conduse pe langa universitati sau centre/clinici specializate in interventia ABA, demonstreaza ca un procent intre 50% si 70% dintre copiii cu autism care incep o interventie ABA intensa pana in 4 ani, indiferent de cat de grav sunt afectati, pot fi recuperati si se pot integra in scoli de masa devenind adulti functionali ai societatii. Potentialul exista si e acolo. Demonstrat de studii si de stiinta. In ’87 a demonstrat-o Lovaas si masteranzii lui la UCLA recuperand 47% din copiii cu autism din studiu, in 2012 au demonstrat-o cei de la Autism Partnership în frunte cu Ronald Leaf, cu o abordare diferita reusind sa recupereze si integreze 70.3% din copii aflati în studiu iar în 2022 am demonstrat-o si noi cu programul CCR (centrul de coordonare si resurse) in care am reusit, desi erau analisti diferiti si terapeuti incepatori , cu o organizarea riguroasa si o anumita strategie, ca 66% din copiii intrati in program înainte de 42 de luni, indiferent de cat de grav afectati au fost, s-au recuperat si integrat in gradinite/scoli de masa. Proiectele si studiile astea, ca si 90% din cele cateva sute altele care au avut succes sunt insa făcute de specialisti dedicati, controland aproape toate variabilele din interventia ABA asupra copiilor cu autism si echipele din jurul lor.

emag.ro

Realitatea

Realitatea din jurul nostru insa, arata usor diferit. Ca parinte la inceput de drum nimeni nu iti spune ca in clipa asta nu exista niciun studiu, pe nicio alta interventie, tratament sau terapie in afara de interventia ABA care sa fii demonstrat recuperarea vreunui copil cu autism. Studiile referitoare la alte „abordari” se termina cu „imbunatati”, „ameliorari”, samd. Tot asa, nu iti spune nimeni ca lipsa de specializare in ABA a celor care intervin asupra copilului cu autism face ca acel procent de 50-70% recuperare/integrare sa scada la 0%. E de altfel motivatia pentru care in domeniul asta experienta in lucrul cu copii autisti a specialistului e irelevanta. Faptul ca e medic sau ca e psiholog nu il face specialist în interventia ABA. Asa ca procentul de recuperare si integrare a copiilor cu autism cu care a lucrat e zero. Sau daca nu e zero e strict bazat pe noroc. Apoi dedicarea, etica si profesionalismul acelor specialisti cu formare in ABA e la fel de important. La asta se adauga organizarea si implicarea familiei care pot face diferenta intre succes si esec in cazul copiilor cu autism.

Daca tu ca parinte iti vei privi copilul ca pe un copil bolnav, de care specialistii trebuie sa aiba grija sa „il faca bine” sau vei astepta ca sistemul sa te ajute … din nou, din pacate, respectivul copil nu are nicio sansa. Poate avea doar noroc. Atat. In schimb daca incepi sa citesti studii, articole de specialitate, participi la cursuri si inveti sansele sa găsesti acei specialisti dedicati si sa iti recuperezi copilul cresc exponential.

Autism Educational Project isi propune sa disemineze informatie, cursuri ABA si resurse de recuperare autism, in ceea ce priveste copii cu autism. Autism Educational Project este cea mai importanta sursa de informatie si traininguri pentru parintii copiilor diagnosticati cu autism.

answear.ro
Distribuie știrea